Monday, April 16, 2012


Orang Gemuk Dah Takde Harapan Nak Kurus !!

Ada orang kata, orang yang gemuk ni memang dah takde harapan nak kurus.. Siap cakap dah tak boleh nak bentuk badan tu.. Korang rasa2 betul tak ape yg org mcm ni cakap.. Pada saya, jawapannya 'BETUL!!', KALAU... kita masih dengan cara pemakanan dan gaya hidup yang tak sihat.. Kita adalah diri kita apa yang kita makan dan apa yang kita lakukan..

    Kita sepatutnya kuat untuk melawan anasir2 yang tak sayang mulut macam tu dengan membuktikan kita boleh kurus dan langsing dengan mengamalkan pemakanan yang sihat dan senaman yang betul secara konsisten.. Dulu saya memang malu untuk cakap mengenai perkara ni sbb terlalu sensitif utk kaum wanita terutamanye.. tapi pd sy kte tak perlu malu.. siapa pun diri kita, gemuk ke kurus.. sayangi lah diri kita sendr.. sbb takde oprg lain yg blh syg dri sendr melainkan diri kte sendiri.. Oleh itu, berazam lah untuk bkn sahaja menjadi kurus malah kesihatan kita berada dalam keadaan yang paling maksimum.. itu sebaik-baik nya:) :) Pada saya, ada dua cara yang paling penting untuk impian ini jadi kenyataan, Antaranya :


1.  Pemakanan yang sihat dan seimbang
Ini ada lah antara makan yang sihat.. Asalkan kita tahu untuk mengawal setiap apa yang kita makan, InsyaAllah penurunan berat badan akan dapat dilakukan dengan teratur dan konsisten.. "YOU ARE WHAT U EAT"

2.  Senaman yang betul
Selain dari makan makanan yang sihat, kita perlu bersenam untuk meningkatkan kecergasan dan membakar lemak dengan lebih cepat.. Seterusnya yang paling penting adalah dapat mengekalkan kesihatan pada tahap yang paling baik.. Cari lah senaman yang sesuai dengan usia anda dan diet anda.. 


** Saya tak boleh nak terangkan secara lanjut macam mana yang dikatakan dengan pemakanan yang seimbang dan senaman yang betul sbb sy sendiri masih dalam proses belajar.. Jadi, jika saya berjaya lakukannya.. saya akan share untuk post2 yang akan datang k:)) Harapan dan doa sy bkn hanya utk diri sy, malah utk anda semua kat luar sana agar kita sama2 dapat melakukan diet secara konsisten dan seterusnya dapat mengekalkan kesihatan dengan baik.. InsyaAllah.. Amin.. Gud Luck Sume :D :D :D 

0 comments:

Post a Comment