Wednesday, January 13, 2010

Sunnah Rasulullah


Pentingnya Sunnah Rasul Dari Anas bin Malik ra. katanya, Rasulullah SAW telah berkata kepadaku: 'Hai anakku! Jika engkau mampu tidak menyimpan dendam kepada orang lain sejak dari pagi sampai ke petangmu, hendaklah engkau kekalkan kelakuan itu! Kemudian beliau menyambung pula: Hai anakku! Itulah perjalananku (sunnahku), dan barangsiapa yang menyukai sunnahku, maka dia telah menyukaiku, dan barangsiapa yang menyukaiku, dia akan berada denganku di dalam syurga! ' (Riwayat Tarmidzi)


Apabila seseorang Muslim hendak masuk ke dalam masjid maka hendaklah melangkah dengan mendahulukan kaki kanan dan dalam keadaan tubuh badan yang bersih dan berwuduk serta hendaklah mempunyai imej yang baik. Ketika masuk masjid berdoalah kepada Allah SWT sebagai mana Nabi SAW mengajarkan kita yang diriwayatkan oleh Muslim,


Ahmad dan Nas'i hadis yang bermaksud :-"Ya Allah, Bukakanlah bagiku pintu- pintu RahmatMu."


Doa ketika masuk masjid :- Yang bermaksud :- "Aku berlindung kepada Allah yang Maha Besar, kepada wajahNya yang Maha Mulia dan kerajaanNya yang qadim (azali) dari syaitan terkutuk, segala puji bagi Allah. Ya Allah limpahkan selawat dan sejahtera atas Nabi Muhammad SAW dan keluarganya.""Ya Allah ampuni dosaku dan bukakan bagiku pintu-pintu rahmatMu"


Dari Hadis yang diriwayatkan oleh Abu Daud pula dari Abdullah bin Amr bin Ash :-Nabi SAW bersabda : "Apabila masuk masjid, beliau mengucapkan "Aku berlindung kepada Allah yang Maha Agung dan dengan wajah-Nya yang Mulia serta kekuasaan-Nya yang tidak mendahuluinya, dan gangguan syaithan yang terkutuk."




Nabi SAW berkata :Apabila ia mengucapkan demikian (doa diatas), syaithan pun berkata : Dipelihara lah ia dari padaku sisa harinya."Memberi salam kepada sesiapa yang berada didalam masjid. Firman Allah SWT yang berbunyi :- Yang bermaksud : - "(Memberi hormat dengan berkata): Selamat sejahteralah kamu berpanjangan, disebabkan kesabaran kamu. Maka amatlah baiknya balasan amal kamu di dunia dahulu."


(surah ar-Ra'd : 24)Ucapan selamat datang yang disampaikan malaikat, dan kebahagiaan yang mereka rasai, rupanya bertiang kepada sabar jua. Ada beberapa kelebihan mereka telah disusun tadi, meneguhi janji, menghubungkan tali kasih saying kepada manusia, sembahyang, menafikankan harta, tetapi tiang dari semuanya itu adalah sabar. Kalau tidak ada, segala kelebihan dari keistimewaan tadi tidak dapat ditegakkan.Dan sekira tiada saorang dalam masjid tersebut maka ucapkanlah :- "Selamat keatas kami dan atas hamba Allah yang solih."

1 comments:

salza_nazri said...

masih banyak sunnah rasulullah yg plg mudah,
tp masih belum dapat kita laksanakan...

Post a Comment