Tuesday, September 28, 2010

Ayam Masak Kicap



Assalamualaikum..
Hari ni saya nak tunjuk resipi yang agak simple. tapi bukan saya yang masak la.. hehe..Saya suka masak, tapi belum tau cara yang betul. Kata orang tua, perempuan ni belajar tinggi mana pun kena ke dapur juga. Saya setuju dengan pendapat ni. Jadi saya ambik resipi dari blog orang lain agar kita boleh sama-sama share resipi. InsyaAllah..

Untuk permulaan yang senang dulu.
Ayam Masak Kicap....


Bahan bahan
4 ketul ayam - dikukus sebentar
1 biji kentang 0 dipotong baji dan digoreng
1 inci halia,
2 ulas bawang putih
1/2 labu bawang besar
1 batang serai
1 bunga lawang
1 kulit kayu manis
1 biji cili merah - dipotong serong
1 biji cili hijau - dipotong serong
2 sudu makan kicap pekat
1 sudu makan sos tomato
1 sudu teh serbuk lada hitam
1 sudu teh tepung jagung
Garam dan perasa - jika perlu
Minyak dan sedikit air

Cara cara
1. Panaskan minyak, tumis bunga lawang, kulit kayu manis, bawang besar, bawang putih dan halia hingga wangi.
2. Masukkan kicap,sos tomato,serbuk lada hitam dan serai. Masukkan sedikit air.Biarkan ia mendidih.
3. Masukkan ayam yang telah dikukus, gaul rata dan perasakan dengan garam dan serbuk perasa jika perlu.
4. Biarkan seketika, bancuh tepung jagung dengan sedikit air, masukkan ke dalam kuali. Gaul rata.
5. Akhir sekali masukkan kentang yang telah digoreng, cili merah dan hijau yang telah dipotong serong. Kaup balik dan bolehlah diangkat.

Sekian dahulu, Selamat Mencuba...

0 comments:

Post a Comment